Tarieven afvalinzameling
In februari ontvangt u de jaarlijkse afvalstoffenheffing. U ziet daarop hoeveel belasting u moet betalen aan de gemeente voor het ophalen en verwerken van uw afval. In de gemeente Tholen bestaat de afvalstoffenheffing uit een basisbedrag en een variabel bedrag.
De hoogte van de tarieven voor het verzamelen en verwerken is afhankelijk van de woonsituatie. Waar u uw afval laat, hangt af van hoe u woont. Heeft u een eigen tuin of voldoende bergruimte? Dan heeft u waarschijnlijk verschillende rolcontainers. Woont u in een appartement, flat of bovenwoning? Dan gebruikt u meestal de ondergrondse verzamelcontainers in uw wijk of buurt.
Afvalstoffenheffing betalen
U betaalt jaarlijks afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van uw afval. De gemeente Tholen heeft de Afvalstoffenheffing ondergebracht bij SaBeWa Zeeland (Samenwerking Belastingen en Waardebepaling).(Verwijst naar een externe website) U ontvangt aan het begin van ieder jaar een rekening (de aanslag) van Sabewa Zeeland. Daarin staat het basisbedrag voor afval wat u betaalt voor het dit kalenderjaar. U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen de aanslag voor de afvalstoffenheffing.
Ik heb een rolcontainer voor restafval
- Basisbedrag + € 5 per keer per container. U betaalt per keer, niet per kilo.
- In 2025 betaalt u het basisbedrag van € 220 voor een eenpersoonshuishouden of € 267 voor een meerpersoonshuishouden.
- In februari 2025 betaalt u ook het bedrag voor het aantal keren aanbieden van restafval over 2024
- Pas achteraf, dus in februari 2026, betaalt u via Sabewa Zeeland het bedrag voor het aantal keren aanbieden van restafval in 2025.
- De container mag u nog steeds iedere vier weken aan de straat zetten: dus 13 keer in 2025.
- Gezinnen van 7 personen of meer per huishouden kunnen een tweede restafvalcontainer aanvragen. Zij betalen dan maximaal 13 keer € 10 = € 130 als ze altijd twee containers aan straat zetten. U betaalt geen extra kosten voor het hebben van een tweede rolcontainer in het basisbedrag.
Ik maak gebruik van een ondergrondse verzamelcontainer voor restafval
- Basisbedrag + € 1 per keer restafval voor 2025.
- In 2025 betaalt u het basisbedrag van € 220 voor een eenpersoonshuishouden of € 267 voor een meerpersoonshuishouden.
- In februari 2025 betaalt u ook nog het vaste bedrag voor restafval over het jaar 2024. Dit is € 25 voor een eenpersoonshuishouden en € 45 voor een meerpersoonshuishouden.
- Vanaf 1 januari 2025 betaalt u per keer aanbieden van uw restafval in een verzamelcontainer. Dit is €1 per keer. U betaalt dit achteraf: pas in februari 2026 betaalt u voor het aantal keer dat u restafval heeft aangeboden in 2025.
- U mag maximaal 5 keer per maand restafval aanbieden in 2025. Deze zijn niet gratis. U kunt dus in 2025 maximaal 60 keer restafval aanbieden.
- U woont met drie personen in een huis met een rolcontainer voor restafval. En zet je deze container in 2025 zes keer aan de straat? Dan betaalt u het basistarief voor een meerpersoonshuishouden van € 267 plus € 30 (6 keer € 5) is € 297,- totaal. In februari 2025 betaalt u het basistarief van € 267 en het aantal keer dat u in 2024 de restafvalbak aan de straat zette via Sabewa Zeeland. De € 30 betaalt u pas achteraf: in februari 2026.
- Uw huishouden bestaat uit vier personen met een rolcontainer voor restafval. En u zet deze container in 2025 negen keer aan de straat? Dan betaalt u het basistarief voor een meerpersoonshuishouden van € 267 plus € 45 (9 keer € 5) is € 312,- totaal. In februari 2025 betaalt u alleen het basistarief van € 267 en het aantal keer dat u in 2024 de restafvalbak aan de straat zette via Sabewa Zeeland. De € 45 betaalt u pas achteraf: in februari 2026.
- Uw huishouden bestaat uit acht personen met twee rolcontainers voor restafval. Jullie zetten beide containers in 2024 tien keer aan de straat. Dan betaalt u het basistarief voor een meerpersoonshuishouden van € 267 plus € 100 (2 containers is 2 keer € 5 = €10 x 10) is € 357,- totaal. In februari 2025 betaalt u alleen het basistarief van € 267 en het aantal keer dat u in 2024 de restafvalbak(ken) aan de straat zette via Sabewa Zeeland. De € 100 betaalt u pas achteraf: in februari 2026.
- U woont alleen en brengt uw restafval 4 keer per maand naar een ondergrondse verzamelcontainer. Dan betaalt u het basistarief van € 220. Daarnaast stort u 4 keer per maand een afvalzak met restafval in de verzamelcontainer: 4 x € 1 x 12 maanden = € 48. Samen met het basistarief is dit in totaal € 268. In februari 2025 betaalt u het basistarief van € 267 en het vaste bedrag € 25 via Sabewa Zeeland. Dit vaste bedrag is voor het restafval van 2024 voor een eenpersoonshuishouden. De € 48 betaalt u pas achteraf: in februari 2026.
- Uw huishouden bestaat uit drie personen. Jullie brengen 5 keer per maand restafval weg naar een ondergrondse verzamelcontainer. Dan betaalt u het basistarief van € 267 voor een meerpersoonshuishouden in 2025. Daarnaast stort u 5 keer per maand een afvalzak met restafval in de verzamelcontainer: 5 x € 1 x 12 maanden = € 60 Samen met het basistarief is dit in € 327. In februari 2025 betaalt u alleen het basistarief van € 267 en het vaste bedrag € 45 via Sabewa Zeeland. Dit vaste bedrag is voor het restafval van 2024 voor een meerpersoonshuishouden. De € 60 betaalt u pas achteraf: in februari 2026.
De hoogte van de tarieven voor het verzamelen en verwerken voor 2024 is afhankelijk van de woonsituatie en of men een rolcontainer of verzamelcontainer in de buurt heeft voor restafval.
Inwoners met een rolcontainer restafval
Basistarief | Bedrag voor restafval | |
Eenpersoonshuishouden | € 207 | € 5 per keer per container |
Meerpersoonshuishouden | € 251 | € 5 per keer per container |
Extra container GFT | € 39 | € 0 |
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP | € 207 | € 5 per keer per container |
Rolcontainers: In 2024 betaalt u alleen het basistarief. Elke aanbieding of keer legen wordt geregistreerd. Dit wordt aan het eind van het jaar 2024 bij elkaar opgeteld en in uw afvalstoffenheffing van 2025 verrekend.
In 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én het aantal keer legen of aanbieden in 2024.
Inwoners met een verzamelcontainer restafval in de buurt
Basistarief | Bedrag voor restafval verzamelcontainer | |
Eenpersoonshuishouden | € 207 | € 25 |
Meerpersoonshuishouden | € 251 | € 45 |
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP | € 207 | € 25 |
Verzamelcontainers: In 2024 betaalt u alleen het basistarief. In 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én het vaste bedrag voor restafval van 2024.
De hoogte van de tarieven voor het verzamelen en verwerken voor 2025 is afhankelijk van de woonsituatie én of men een rolcontainer of ondergrondse container in de buurt heeft voor restafval.
Inwoners met een rolcontainer restafval
Basistarief | Bedrag voor restafval | |
Eenpersoonshuishouden | € 220 | € 5 per keer per container |
Meerpersoonshuishouden | € 267 | € 5 per keer per container |
Extra container GFT | € 40 | € 0 |
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP | € 220 | € 5 per keer per container |
Heeft u een rolcontainer voor restafval? Dan betaalt u in 2025 alleen het basistarief en per keer dat u restafval aanbiedt. De aantal keren worden geregistreerd. Aan het einde van 2025 worden alle keren bij elkaar opgeteld en meegenomen in de afvalstoffenheffing van februari 2026. In 2026 betaalt u dus het basistarief van 2026 én het aantal keer legen van uw restafvalcontainer in 2025.
Inwoners met een ondergrondse restafvalcontainer in de buurt
Basistarief | Bedrag voor restafval per keer | |
Eenpersoonshuishouden | € 220 | € 1 |
Meerpersoonshuishouden | € 267 | € 1 |
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP | € 220 | € 1 |
Brengt u uw afval naar een ondergrondse container? Dan betaalt u het basistarief en per keer dat u een restafvalzak in de ondergrondse container doet. In februari 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én het vaste bedrag voor restafval van 2024. In 2026 betaalt u het tarief én het aantal keer dat u in 2025 u restafvalzak in de ondergrondse container deed.
Let op: u kunt niet meer dan 5 keer per maand restafval wegbrengen. U betaalt steeds voor iedere keer dat u restafval wegbrengt.
Kwijtschelding aanvragen
Laag inkomen? Dan kunt u kwijtschelding voor afvalkosten aanvragen via Sabewa Zeeland. Het basisbedrag kan volledig worden kwijtgescholden. Voor 2025:
- Rolcontainer: voor het aanbieden van restafval met een rolcontainer kan een eenpersoonshuishouden maximaal voor 5 keer legen kwijtschelding ontvangen en een meerpersoonshuishouden voor maximaal 9 keer.
- Ondergrondse container: voor het aanbieden van restafval in een ondergrondse container met afvalpas kan een eenpersoonshuishouden maximaal 25 keer voor het legen kwijtschelding ontvangen en een meerpersoonshuishouden voor maximaal 45 keer.
Medische regeling
Heeft u door een chronische ziekte of medische beperking medisch afval? Dan kunt u dit melden bij Sabewa Zeeland. Wordt de aanvraag goedgekeurd, dan betaalt het basisbedrag en een maximaal bedrag voor het restafval.
Meer informatie op de pagina medische regeling.
Let op: medisch afval is bijvoorbeeld verbandmateriaal of stoma-voorzieningen. Voor luiers hebben we binnen de gemeente Tholen op verschillende locaties speciale inzamelcontainer waar u een pas voor kunt aanvragen. Meer info op pagina luiers.
Heeft u door medische redenen vaker restafval? Dan is mogelijk om vaker dan 5 keer per maand restafval aan te bieden in de ondergrondse verzamelcontainer. Neem hiervoor contact op met de Zeeuwse Reinigingsdienst(Verwijst naar een externe website).