Luiers en incontinentiemateriaal

Afval van luiers en/of incontinentiemateriaal mogen bij het restafval. Sinds januari 2024 staan in iedere kern van onze gemeente ondergrondse containers voor afval van luiers en incontinentiemateriaal. Inwoners kunnen hiervoor een pas aanvragen. Lees er op deze pagina meer over. Ook leest u meer over de proef met wasbare luiers.

Waar staan de luiercontainers?

De container herkent u aan de sticker met het luierlogo erop. Op de volgende locaties staan luiercontainers:

  • Anna-Jacobapolder: Steintjeskreek 
  • Oud-Vossemeer: Cornelis Frankenstraat 
  • Poortvliet: Gaaswijck 
  • Scherpenisse: Laban Deurloostraat 
  • Sint- Annaland: Dorpsweg, Schoolstraat en Spuistraat 
  • Sint-Maartensdijk: Achter ‘t Bos, Haven en Maartenshof 
  • Sint Philipsland: Eendrachtsstraat 
  • Stavenisse: Pilootweg, Schoolstraat en Spuihaven. Op deze locaties staan al rolcontainers voor luiers die voorlopig nog in gebruik blijven met sleutel in plaats van pas. Dit komt nog voort uit de 'pilot afval scheiden' die is gehouden in 2022.
  • Tholen: Korstiaen Bestebroerlaan en Jonkheer van Vredenburchlaan 

De luiercontainers staan ook onder ‘locaties’ in de ZRD-app. 

Veel gestelde vragen luiercontainers

De gemeenteraad heeft in juli 2023 besloten om luiercontainers als voorziening in de kernen te plaatsen om het wegwerpluier-afval en afval van incontinentiemateriaal apart in te zamelen. Dit is een extra voorziening waar de raad om heeft gevraagd bij het besluit invoering Diftar (betalen voor restafval per container per keer). Door de luiers en incontinentiemateriaal apart in te zamelen is uw restafvalbak minder vol. Het voorkomt ook geuroverlast. 

Met het plaatsen van deze containers bereiden we ons voor op de toekomst waarin we dit luierafval apart kunnen verwerken. 

Gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 4 jaar en inwoners van onze gemeente die gebruik maken van incontinentiemateriaal. U moet hiervoor een pas aanvragen via de klantenservice van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). Als u gebruik maakt van incontinentiemateriaal, dan vragen wij u eenmalig een aankoopbon in te sturen. 

Inwoners in Stavenisse die gebruik maken van de luiercontainer kunnen voorlopig deze container nog openen met een sleutel. Deze sleutel is aan te vragen bij de gemeente, bel naar 14 0166. Er is gekozen om de drie huidige containers (met sleutel) voorlopig nog te laten staan, omdat er nog geen definitieve locatie aangewezen kan worden door plannen voor een nieuwe locatie van beide scholen.

U vraagt de pas aan via de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) via telefoonnummer 0115 – 47 81 00. Als u al in het bezit bent van een milieupas van de ZRD voor uw ondergrondse container, dan activeren we uw milieupas en heeft u met dezelfde pas ook toegang tot de luiercontainers.   

Inwoners in Stavenisse die gebruik maken van de luiercontainers blijven de container nog openen met een sleutel. Op dit moment staan er drie tijdelijke luiercontainers in Stavenisse (Pilootweg, Schoolstrat en Spuihaven) waar inwoners sinds de 'pilot afval scheiden' in 2022 gebruik van maken. De tijdelijke containers (met sleutel) blijven voorlopig nog staan. Dit komt omdat er nog geen ondergrondse container geplaatst kan worden in de Schoolstraat door plannen voor een nieuwe locatie van beide scholen.

De sleutel voor de luiercontainer is aan te vragen bij de gemeente. Bel hiervoor naar 14 0166.

Als u in Stavenisse woont, kunt u ook een pas aanvragen via de ZRD. Hiermee kunt u in andere kernen luiers en incontinentiemateriaal weggooien.

Lever deze sleutel in. Dit kan bij Sassegrave in de brievenbus 19F. Dit is de middelste brievenbus, onderaan het rijtje. 

Ja, u kunt met uw pas alle ondergrondse afvalcontainers van luier- en of incontinentiemateriaal openen. Handig als u bijvoorbeeld uw kind naar de opvang brengt waar een container staat. Alleen de tijdelijke containers in Stavenisse gaan nog open met een sleutel.

Alleen wegwerpluiers, incontinentiemateriaal, billendoekjes en wegwerpinlegvellen voor wasbare luiers mag in de container.

De containers worden geleegd als de containers bijna vol zijn. Hiervoor zit een sensor in de container.

U kunt zo vaak als nodig is gebruik maken van de ondergrondse container voor luier- en incontinentiemateriaal.

Nee. Alleen ouders en/of verzorgers van een kind onder de 4 jaar kunnen een luierpas aanvragen. Deze pas kan worden meegegeven als u oppast. Of u kunt de luiers weer mee naar huis geven. Er worden geen extra luierpassen versterkt.

Nee. Alleen ouders en/of verzorgers van een kind onder de 4 jaar kunnen een luierpas aanvragen. Er worden geen extra luierpassen versterkt. Tip: geef de luier mee als de ouders/verzorgers een luierpas hebben. 

Ja. Advies is om de containers alleen tussen 7.00 en 20.00 uur te gebruiken om overlast/ geluidshinder te voorkomen voor omwonenden.

Nee, helaas is dit nog niet mogelijk in Zeeland. De wens is om dit voor de toekomst mogelijk te maken. Hierin werken we samen met de andere Zeeuwse gemeenten.

Het aanvragen en gebruik van de luierpas kost u niets extra. De kosten voor de luiercontainers worden meegenomen in de jaarlijkse kosten die u betaalt voor inzamelen huishoudelijk afval. Iedere inwoner betaalt hier een kleine bijdrage aan.

Het aanbieden van uw luier- of incontinentie-afval doet u in een goed afgesloten (doorzichtige) plastic afvalzak. Deze kunt u bijvoorbeeld kopen bij de supermarkt.  

Meer informatie kunt u opvragen bij de gemeente. Bel naar 14 0166.

De proefperiode voor wasbare luiers is inmiddels van start: 4 oktober tot en met 22 november 2023. Er is een startbijeenkomst op 4 oktober, een tussentijdse bijeenkomst op 25 oktober en een slotbijeenkomst op 22 november. De specialisten van de Branchevereniging Wasbare Luiers begeleiden de deelnemers.

Heeft u alsnog interesse? Meld u dan aan via de blauwe knop. We kijken dan of er nog interesse/budget is voor een extra proefperiode. 

Let op! Bij aanmelding geeft u toestemming voor gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente en het delen van deze gegevens met de Branchevereniging Wasbare Luiers. Het gebruik van de persoonsgegevens dient ten behoeve van ondersteuning tijdens de proef en het samenstellen van een luierpakket, afgestemd op uw kindje.

Wat ontvang ik bij deelname?

  • Een set wasbare luiers, inclusief handige accessoiress om één volledige dag wasbare luiers te gebruiken.
  • 3 bijeenkomsten met andere deelnemers waar u al uw vragen kunt stellen en waar u de andere deelnemers aan de proef ontmoet. Deelname aan deze bijeenkomsten is verplicht als u besluit zich aan te melden.
  • Begeleiding door specialisten van de Branche-vereniging Wasbare Luiers
  • Deelname aan een online community voor tips en advies
  • U kunt dagelijks uw luiervragen stellen aan de experts van de Branchevereniging
Aanmelden voor de proef met wasbare luie

De eerste proefperiode was in juni en juli. Er waren een kleine 10 deelnemers. Iedereen die meedeed was zeer positief om het eens te ervaren: kinderen in de wasbare luiers. Én bijna allemaal gaan ze er ook mee door.  Op de foto: de deelnemers en een specialist van de Branchevereniging Wasbare Luiers.