Veel gestelde vragen Diftar

Heeft u een vraag over Diftar? Hier leest u het antwoord op een aantal veel gestelde vragen.

Staat uw vraag er niet bij?

Wanneer u informatie mist, neem dan contact met ons op via telefoon 14 0166 of mail info@tholen.nl(Verwijst naar een e-mailadres) (onder vermelding van afvalcoach). Informatie over afvalscheiding kunt u vinden op www.zrd.nl(Verwijst naar een externe website) of in de ZRD-app.

Algemene vragen

Diftar staat voor gedifferentieerde tarieven. In onze gemeente Tholen voeren we vanaf 1 januari 2024 een Diftar betalingssysteem in voor de afvalstoffenheffing. Dit houdt in dat u naast een basisbedrag, per keer betaalt wanneer u uw restafvalcontainer aan de straat zet. U betaalt niet per kilo (dus niet op basis van gewicht), maar per keer dat u restafval aanbiedt. Hoe minder vaak u het restafval meegeeft, hoe minder u dus ook betaalt. Inwoners met een verzamelcontainer betalen vanaf 1 januari 2025 ook per keer dat men een restafvalzak wegbrengt naar de ondergrondse restafvalcontainer.

De kosten voor het ophalen en verwerken van huisvuil betaalt de gemeente uit de afvalstoffenheffing. Dit betaalt u via Sabewa Zeeland. De hoogte van het basisbedrag dat u aan afvalstoffenheffing moet betalen hangt af van of u een 1 of meerpersoonshuishouden bent. Daarnaast betaalt u per keer voor het aanbieden van restafval. 

Lees meer op de pagina Tarieven.

Vanaf 1 januari 2024 betalen inwoners bij huis-aan-huisinzameling met rolcontainers per keer voor restafval. Vanaf 1 januari 2025 betalen ook inwoners per keer dat ze hun restafvalzak wegbrengen naar een ondergrondse verzamelcontainer.

De gemeente heeft een nieuw afvalbeleid om het restafval te verminderen. We willen de hoeveelheid restafval flink verminderen. Restafval kan niet verder verwerkt worden zoals het gescheiden afval en wordt verbrand. De kosten voor het verbranden van restafval blijven stijgen. Met de invoering van Diftar stimuleren we inwoners om het restafval zo goed mogelijk te scheiden. Zo zorgen we met elkaar voor minder restafval en een minder hoge stijging van de kosten. Het Diftarsysteem heeft zich al in andere (Zeeuwse) gemeenten bewezen. 

De tarieven zijn anders. Ook betalen inwoners met een verzamelcontainer (meestal hoogbouw) vanaf 1 januari een variabel tarief voor restafval. Ze betalen per keer dat ze restafval wegbrengen en kunnen maximaal 5 keer per maand dit doen. Zijn hebben hiervoor een afvalpas of ontvangen een nieuwe pas via de Zeeuwse Reinigingsdienst(Verwijst naar een externe website).

  • Ik heb een rolcontainer voor restafval

Sinds 1 januari 2024 betaalt u per keer dat u uw restafval rolcontainer aanbiedt voor legen. U heeft 1 of 2 rolcontainers voor restafval. Deze containers zijn door een chip (sticker met QR-code) uniek en aan uw adres gekoppeld. De inzamelwagen leest deze chip uit. Iedere keer dat u uw container aanbiedt, wordt dat uitgelezen en doorgegeven aan de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). Uitvoeringsorganisatie Sabewa Zeeland verwerkt dit per huishouden tot de jaarlijkse belastingheffing. De registratie van het aantal keer legen is dus vanaf 1 januari 2024 het variabele deel van uw afvalstoffenheffing. Het aantal keer dat u uw restafval heeft aangeboden wordt verrekend met de afvalstoffenheffing van 2025.

  • Ik breng mijn restafval naar een ondergrondse container

U heeft toegang tot een ondergrondse restafvalcontainer bij u in de buurt. Deze kunt u openen met de afvalpas. Vanaf 1 januari 2025 kunt u maximaal 5 keer per maand gebruik maken van deze restafvalcontainer. Hiervoor ontvangt u een nieuwe afvalpas of kunt u uw huidige pas voor gebruiken. U betaalt vanaf 1 januari 2025 per keer aanbieden van het restafval. De rekening hiervoor ontvangt u pas in februari 2026. 

Lees meer informatie op de pagina Tarieven.

De hoogte van de tarieven voor het verzamelen en verwerken voor 2025 is afhankelijk van de woonsituatie. Daarnaast zijn de kosten voor het restafval afhankelijk van hoe vaak u restafval aanbiedt. 

Meer informatie mét rekenvoorbeelden op de pagina Tarieven.

Inwoners met een rolcontainer restafval

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
  Basistarief Bedrag voor restafval
Eenpersoonshuishouden € 207 € 5 per keer per container
Meerpersoonshuishouden € 251 € 5 per keer per container
Extra container GFT € 39 € 0
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP € 207 € 5 per keer per container

Rolcontainers: In 2024 betaalt u alleen het basistarief. Elke aanbieding of keer legen wordt geregistreerd. Dit wordt aan het eind van het jaar 2024 bij elkaar opgeteld en in uw afvalstoffenheffing van 2025 verrekend.

In 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én het aantal keer legen of aanbieden in 2024.

Inwoners met een verzamelcontainer restafval in de buurt

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
  Basistarief Bedrag voor restafval verzamelcontainer
Eenpersoonshuishouden € 207 € 25
Meerpersoonshuishouden € 251 € 45
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP € 207 € 25

Verzamelcontainers: In 2024 betaalt u alleen het basistarief. In 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én het vaste bedrag voor restafval van 2024.

De ervaringen in veel andere gemeenten met Diftar leren dat dit niet het geval is of van tijdelijke aard. Wel geven inwoners de meldingen van extra dumpingen of zwerfafval vaker en sneller door en wij reageren hierop door het afval op te ruimen. Het dumpen van afval is wettelijk niet toegestaan. De medewerkers van de buitendienst proberen samen met u de omgeving zo schoon mogelijk te houden. De gemeente heeft hierbij ‘de ogen en oren’ van de inwoners nodig. Ziet u iets wat niet hoort? Meld dit dan via de Buiten Beter App.

Ja. Er zitten nog veel grondstoffen in het restafval, bijvoorbeeld GFT, plastic verpakkingen, blik, textiel, glas en papier, frituurolie en -vet. Dit is zonde want hier kunnen nieuwe producten van worden gemaakt. Als u deze grondstoffen uit het restafval haalt, hoeft u minder vaak de grijze restafvalcontainer aan de straat te zetten of de ondergrondse restafvalcontainer te gebruiken. Dit is beter voor het milieu en voor uw portemonnee.

De hoeveelheid restafval die u aanbiedt is bepalend. Een huishouden dat meer restafval aanbiedt zal meer gaan betalen. Maar ook hier geldt dat afval scheiden loont en dan maakt de grootte van het huishouden niet veel meer uit. Het gaat erom dat u het afval goed kunt scheiden.

U betaalt iedere keer dat u restafval aanbiedt: in een restafvalrolcontainer of afvalzak in een ondergrondse restafvalcontainer.  Meer informatie op de pagina Tarieven afvalinzameling.

Nee. Restafval en oud papier worden steeds iedere vier weken opgehaald. GFT en PMD nog steeds iedere twee weken. Bekijk uw ophaaldagen op www.zrd.nl/wanneer(Verwijst naar een externe website) of bekijk het in de ZRD-app. 

De Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) zamelt in en voert het gescheiden afval ook gescheiden af naar de verwerkers. Het komt dus niet op één hoop terecht. Gescheiden afval dient als grondstof voor nieuwe producten. Zo wordt van oud glas nieuw glas gemaakt en wordt van oud papier weer nieuw papier gemaakt.

Wist u trouwens dat van oud plastic onder andere kleding, (tuin)meubelen, hekwerk en vloerbedekking wordt gemaakt?

 

De afvalkalender is te vinden via www.zrd.nl/wanneer(Verwijst naar een externe website) of via de ZRD-app. Hierin staan alle ophaaldagen voor afval en wegbrenglocaties voor de overige grondstoffen bij u in de buurt.

Als er verkeerd afval in de container of zak zit, zal de Zeeuwse Reinigingsdienst deze niet meenemen. Er wordt een sticker opgeplakt om duidelijk te maken dat er iets niet goed is aan de afvalzak of in de container.

Mocht het verkeerde afval toch meegenomen worden door de ZRD, dan kan dit later resulteren in een afkeur van het aangeboden afval. Dit houdt in dat het afval niet gerecycled kan worden en het verbrand wordt. Dit levert een boete voor de gemeente op die kan leiden tot het verhogen van de afvalstoffenheffing.

Vragen over restafval in ondergrondse container met afvalpas

Ja. Bekijk hieronder de lijst met straatnamen waar een ondergrondse container staat.

Oud-Vossemeer

  • Bonenblokstraat (Vossenkuil)  

Scherpenisse

  • Anna van Burenplein
  • Laban Deurloostraat (Sassegrave)

Sint-Annaland

  • Havenplein (Annahof)
  • Annewas
  • Clingendael
  • Havenweg
  • Spuistraat
  • Vroonhof

Sint-Maartensdijk

  • Bloemendaal
  • Haven
  • Maartenshof
  • President Rooseveltstraat
  • Prins Frisohof
  • Wilhelminastraat

Sint Philipsland

  • Eendrachtstraat (Luysterzicht)
  • Haven
  • Karreveld
  • Eendrachtsweg (De Roozenboom)

Poortvliet

  • Poorthove

Tholen

  • Abraham Crijnssenstraat
  • Achtererf
  • Bastion
  • Zwink (Buitenhof)
  • Kaaij
  • Kuijpersdreef
  • Meanderlaan
  • Oude Werf
  • Verbrandestraat
  • Schietbaan (Vestehof)
  • Schuttershof
  • Ampèrestraat
  • Vliethof

Restafval biedt u aan met een afvalpas (milieupas). Deze pas ontvangt u van de Zeeuwse Reinigingsdienst via de post of heeft u al in bezit. Om afval aan te bieden bij een verzamelcontainer: 

  • Houd de pas voor de lezer totdat u de klik van het slot hoort.
  • Open de container en werp de afvalzak in.
  • Sluit vervolgens de container.
  • Na het aanbieden van de pas leest u op het scherm van de container hoeveel keer u deze maand nog restafval kan inwerpen.

Sinds 1 januari 2024 mag u maximaal 5 keer per maand uw restafval aanbieden in een verzamelcontainer bij u in de buurt. U betaalt vanaf 2025 per keer aanbieden van restafval in uw verzamelcontainer.

Dit kunt u zien op het scherm van de ondergrondse afvalcontainer als u restafval weggooit. Na het aanbieden van de pas leest u op het scherm van de container hoeveel keer u deze maand nog restafval kan inwerpen. U mag maximaal 5 keer maand restafval aanbieden. U betaalt voor iedere keer dat u afval inwerpt.

De container het dichtst bij u in de buurt is ingesteld als de container waar u uw restafval in weg kunt gooien. Soms heeft u toegang tot twee ondergrondse containers bij u in de buurt.

Neem contact op met de afvalcoach van de Zeeuwse Reinigingsdienst(Verwijst naar een externe website). Samen met u kijkt de afvalcoach hoe we dit kunnen oplossen.

Nee. U betaalt altijd 1 euro per keer inwerpen van restafval. Hier zit een maximum van 5 keer per maand op. Dit betekent dat u voor 2025 maximaal 60 keer restafval mag inwerpen.

Alleen voor het wegbrengen van luiers of incontinentiemateriaal heeft u een pas nodig. Dit kunt u aanvragen door te bellen naar de Zeeuwse Reinigingsdienst(Verwijst naar een externe website): 0115 - 478 100(Verwijst naar een telefoonnummer). Voor het andere afval heeft u geen pas nodig.

Bel naar de Zeeuwse Reinigingsdienst om een nieuwe pas aan te vragen 0115 - 478 100(Verwijst naar een telefoonnummer). Er zijn kosten verbonden aan het aanvragen van een nieuwe pas.

Als u uw pas al heeft gescand en de trommel gaat niet open doordat de klep vastzit, kunt u het saldo op uw pas herstellen. Houd de pas nog een keer voor de paslezer. Het saldo op de pas wordt hersteld.

Bel naar de gemeente om de beklemming te melden: 14 0166(Verwijst naar een telefoonnummer).

Als het goed is staat in de omgeving van uw wooncomplex een aantal papiercontainers en minimaal één container voor groente- fruit- en tuinafval (GFT). Het afval voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken (PMD) wordt opgehaald door de Zeeuwse Reinigingsdienst. Kijk in de ZRD-app of op zrd.nl/wanneer(Verwijst naar een externe website) wanneer het PMD-afval wordt opgehaald. Bewaar dit afval in een doorzichtige zak in de schuur of op het balkon tot de inzameldag. 

Vragen over rolcontainer restafval

U betaalt niets extra’s als er afval van iemand anders in uw container zit bij het aan de straat zetten van restafval. Ervaart u overlast van uw buren door afval dumpen? Ga in gesprek met hen. Door goede afspraken kan samenwerking met uw buren wellicht voordeel opleveren als de containers minder vaak worden aangeboden.

Er zijn twee redenen waarvoor men in gemeente Tholen een tweede restafval container kan aanvragen.

  • Er is door een chronische ziekte of medische beperking veel afval dat bij het restafval hoort. Neem dan contact op met de gemeente om een extra container aan te vragen. Als dit in uw huishouden is, betaalt u een maximaal bedrag. Dit kunt u in het najaar organiseren bij Sabewa Zeeland.
  • Grote gezinnen van 7 personen of meer per huishouden kunnen een tweede container voor restafval aanvragen. Zij betalen dan maximaal 13 keer € 10,- = € 130,- als ze bij iedere lediging twee containers aan straat zetten. Lukt het om een keer maar één container aan de straat te zetten dan betalen ze maar € 5 voor die keer. Een half volle container kan dan een inzamelronde langer mee.

Heeft u een extra container omdat u een groot huishouden heeft, dan betaalt u per container per keer legen. Zet u twee containers aan de straat, dan betaalt u twee keer 5 euro. Zet u maar één van de twee containers aan de straat betaalt u maar een keer 5 euro. U betaalt geen extra kosten voor het hebben van een tweede rolcontainer in het basisbedrag.

Deze keuze is mede gemaakt om de benodigde technische aanpassingen. Als de systemen moeten worden ingericht op 'betalen per kilo' is daarvoor een flinke investering in apparatuur noodzakelijk. Die investering betaalt u als inwoner. Om die reden is gekozen voor betalen per aanbieding of keer legen. Daarnaast voorkomt het dat inwoners ongewenst afval bij elkaar in de container gooien op een inzameldag. Nu bestaat zelfs de mogelijkheid dat door goede afspraken en samenwerking met uw buren het wellicht voordeel kan opleveren als de containers minder vaak worden aangeboden.

Nee, het afval wordt niet gewogen. De inzamelwagen registreert het legen van uw restafvalcontainer. Om dit te kunnen doen zit er een chip op de container die is gekoppeld aan uw adres. Via de afvalstoffenheffing betaalt u dan het aantal keer legen op jaarbasis. Registratie gaat dus per keer en niet op basis van gewicht.

Nee, dat is geen korting, maar bij minder gebruik van de restafvalcontainer, gaat u wel minder betalen. Alle huishoudens betalen een basisbedrag. Het losse bedrag per keer legen heeft u zelf in de hand. Hoe minder vaak u restafval aanbiedt, hoe minder u betaalt.

De kosten die u voor afvalinzameling betaalt, bestaan uit twee delen:

  • U betaalt een basisbedrag per jaar.
  • U betaalt een bedrag voor het totaal aantal keer per jaar dat we uw restafvalcontainer legen.

Om dit goed bij te houden, heeft de container een chip. Deze chip registreert elke keer dat wij uw container legen. Let op! Heeft een container geen chip? Dan wordt de container niet geleegd. U kunt hiervoor contact opnemen met de ZRD door te bellen naar 0115-478100.

Nee, dat kan niet. De chip ziet of weegt niet hoeveel afval in een container zit. Met de chip houden we alleen bij hoe vaak u de container door de ZRD laat legen.

In uw restafvalcontainer mag u (vuilnis)zakken gebruiken. Bedenk wel dat er meer afval in uw container past als u geen vuilniszakken gebruikt. Dat kan een aantal keer per jaar minder aanbieden van de container betekenen, waardoor uw afvalstoffenheffing lager blijft.

U mag geen (fijn) huishoudelijk restafval bij de milieustraat brengen. Restafval moet in uw restafvalcontainer of in de ondergrondse restafvalcontainer. Dit doen we, omdat het scheiden van afval belangrijk is. Grof huishoudelijk afval en gescheiden afval kunt u wel bij de milieustraat brengen. Bekijk de ZRD app of de website www.zrd.nl(Verwijst naar een externe website) welk afval u waar weg kan brengen.

Nee, dit kan niet. De containers van 240 liter passen op de vrachtwagen van de Zeeuwse Reinigingsdienst.

Vragen over kwijtschelding en de medische regeling

Ja. Als u denkt recht te hebben op kwijtschelding dan kunt u een aanvraag doen bij uitvoeringsorganisatie Sabewa(Verwijst naar een externe website) Zeeland. Zij verzorgen de kwijtscheldingen voor gemeente Tholen. Voor het basisbedrag kan volledig kwijtschelding worden verleend. Voor het variabele deel kan een eenpersoonshuishouden voor maximaal 5 ledigingen kwijtschelding ontvangen en een meerpersoonshuishouden voor maximaal 9 ledigingen.

Ja. Inwoners die door een chronische ziekte of medische beperking veel extra afval hebben, bieden dat afval aan bij het restafval. Voor hen is het vaak onmogelijk om hun restafval minder vaak aan te bieden. Zij kunnen in aanmerking komen voor een korting op de afvalstoffenheffing en onder voorwaarden gebruikmaken van de medische regeling van de gemeente Tholen. Deze vraagt u aan bij Sabewa Zeeland.

Lees meer info op de pagina medische regeling.

De medische regeling is niet bedoeld voor huishoudens met kleine kinderen in de luiers of gebruikers van incontinentiemateriaal. Deze huishoudens kunnen een luierpas aanvragen bij de ZRD via telefoonnummer 0115-478100. In de gemeente Tholen staan er in iedere kern luiercontainers. Meer info op de pagina Medische regeling en pagina Luiers.