Extra bijstand voor alleenverdieners met partner (gemiste huur- en zorgtoeslag)
Mensen die getrouwd zijn of samenwonen en een laag inkomen hebben, krijgen soms minder huur- en zorgtoeslag dan de bedoeling is. Dit komt omdat regelingen elkaar tegenwerken. De gemeente kan deze mensen misschien helpen door de huur- en zorgtoeslag aan te vullen.
Het hulpaanbod is alleen geldig voor de jaren 2022, 2023 en 2024.
Soms hebben partners samen een lager inkomen dan het sociaal minimum. Het sociaal minimum is het minimale bedrag dat nodig is om van te leven. Dit kan als de ene partner een uitkering krijgt van UWV, SVB of een particuliere verzekeraar, en de andere partner geen of weinig inkomen heeft.
Bij deze partners werken verschillende regelingen van bijvoorbeeld de Belastingdienst elkaar tegen. Het gevolg is dat zij minder huur- en zorgtoeslag krijgen dan zij nodig hebben. En daardoor hebben zij minder te besteden dan partners met alleen een bijstandsuitkering. Dat is niet de bedoeling.
Wat kan de gemeente voor u doen?
We zoeken uit of u minder toeslag krijgt dan de bedoeling is. Of misschien te veel moet terugbetalen. We berekenen hoeveel huur- en zorgtoeslag u en uw partner zouden krijgen als u alleen een bijstandsuitkering ontving. Ontvangt u minder toeslag? Dan kunt u voor dit verschil misschien bijzondere bijstand krijgen. Moet u een bedrag voor 2022 terugbetalen? Dan kunnen we hiervoor mogelijk ook bijzondere bijstand geven.
Het gaat om de volgende toeslagen:
- de huur- of de zorgtoeslag voor het jaar 2023 en 2024 of beide;
- een terugbetaling van een deel van de huur- of zorgtoeslag voor het jaar 2022 of 2023 of beide.
Hoe werkt het?
U voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Uw gezamenlijke inkomen is minder dan het sociaal minimum.
- U heeft een (toeslag)partner.
- 1 van u heeft een uitkering van UWV, SVB of een particuliere verzekeraar en eventueel ook een klein inkomen uit werk.
- De ander heeft geen inkomen, of een klein inkomen.
- De minstverdienende partner is (meestal) geboren na 1962 of komt niet in aanmerking voor heffingskorting. Let op! Omdat de regeling terugwerkt tot en met kalenderjaar 2022 is uw gezinssituatie nu misschien anders. Bent u tussentijds bijvoorbeeld gescheiden of heeft u een andere partner? Bij een ex-partner heeft u recht op de helft van het vergoedingsbedrag. Uw ex-partner moet voor haar/zijn deel zelf een aanvraag indienen.
- Wonen er in een aanvraagjaar kinderen met eigen inkomen of andere personen bij u in? Dan wordt ook gekeken naar het jaarinkomen van die kinderen of die andere personen. We beoordelen dit op dezelfde manier zoals de Belastingdienst (Dienst Toeslagen) dat doet bij het recht op huurtoeslag.
- U woont momenteel in de gemeente Tholen. Als u in een andere gemeente woont, neem dan contact op met uw huidige woongemeente om de vergoeding daar aan te vragen.
U kunt deze regeling momenteel alleen aanvragen voor de kalenderjaren 2022, 2023 en 2024.
Wat moet ik doen?
U kunt de vergoeding aanvragen met uw DigiD via de aanvraagknop 'Hulpvraag alleenverdienersproblematiek' bovenaan deze pagina. Dit kan tot uiterlijk 1 juli 2025!
Contactgegevens
Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van vergoedingen of heeft u een andere vraag? Bijvoorbeeld u heeft geen internet? Neem dan gerust contact met de gemeente op via het algemene telefoonnummer. De voorzieningenconsulenten zijn deskundige vrijwilligers en helpen u graag met verschillende hulpvragen.
Privacy
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.