Snuffelmarkt organiseren

Wilt u een snuffelmarkt organiseren? Vraag dan een vergunning aan bij de gemeente.

Als u een snuffelmarkt wilt organiseren, heeft u een vergunning van de gemeente nodig. Op de snuffelmarkt verkoopt u tweedehands spullen. Bijvoorbeeld tweedehands kleding, oude boeken of antiek.

De voorwaarden voor het aanvragen van een vergunning voor een snuffelmarkt zijn:

  • U houdt een snuffelmarkt in een gebouw (geen winkel).
  • In het omgevingsplan staat dat u de snuffelmarkt mag organiseren.

Zo vraagt u een vergunning voor een snuffelmarkt aan:

  • Ga naar het Omgevingsloket 
  • Doe de vergunningcheck.
  • U ziet of u een vergunning nodig heeft. U kunt de vergunning meteen aanvragen.
  • Log in:
    • voor uzelf: met DigiD
    • voor een bedrijf: met eHerkenning
  • U geeft door:
    • uw naam, adres, telefoonnummer en eventueel e-mailadres
    • wanneer en hoe laat u de snuffelmarkt wilt organiseren
    • het aantal kramen

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan binnen 6 weken beroep aan bij de rechtbank.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.