Loterij organiseren
Bij een loterij kopen deelnemers loten om prijzen te winnen. Voor het organiseren van een loterij is een vergunning nodig. Vraag de vergunning aan bij de gemeente of bij de Kansspelautoriteit.
Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt.
Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig.
Hou er rekening mee dat u misschien kansspelbelasting moet betalen.
Hoe werkt het?
De voorwaarden voor het organiseren van een loterij zijn onder andere:
- De opbrengst is bestemd voor een goed doel.
- Minstens 40% van de opbrengst gaat naar dat goede doel.
- Uiterlijk 3 maanden na de trekking levert u een financieel verslag in bij de gemeente of bij de Kansspelautoriteit, afhankelijk van wie de vergunning verleende.
Wat moet ik doen?
Zo vraagt u een vergunning aan voor het organiseren van een loterij:
- Is de totale waarde van de prijzen lager dan € 4.500? Vraag een vergunning aan bij de gemeente waarin de trekking plaatsvindt.
- Is de totale waarde van de prijzen hoger dan € 4.500? Vraag een vergunning aan bij de Kansspelautoriteit(Verwijst naar een externe website).
Hoe lang duurt het?
Vraagt u een vergunning aan bij de gemeente? De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.
Vraagt u een vergunning aan bij de Kansspelautoriteit? Na ontvangst van de aanvraag neemt de Kansspelautoriteit binnen 8 weken een besluit.
Bezwaar maken of in beroep gaan
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.
Privacy
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.