Koninklijke onderscheiding (lintje) aanvragen

Een Koninklijke onderscheiding is een erkenning voor iemands bijzondere werk voor de samenleving. U draagt iemand voor bij de gemeente waar die persoon woont. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier.

Kent u iemand die zich op bijzondere of uitzonderlijke wijze inzet voor onze samenleving? Dan kunt u een Koninklijke onderscheiding voor deze persoon aanvragen. U draagt iemand voor bij de gemeente waar die persoon woont.

Koninklijke onderscheidingen worden uitgereikt tijdens:

  • de lintjesregen op de laatste werkdag voor Koningsdag;
  • een andere bijzondere gelegenheid die te maken heeft met de reden voor de Koninklijke onderscheiding.

Om in aanmerking te komen voor een Koninklijke onderscheiding heeft iemand bijzonder werk gedaan voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn of een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport.

Bekijk de video's voor meer informatie:

Zo vraagt u een lintje voor iemand  aan:

  • Vul het korte aanvraagformulier in(Verwijst naar een externe website). Dit formulier wordt verstuurd naar de gemeente waarin de persoon woont waarvoor een lintje wordt aangevraagd.
  • De gemeente stuurt u vervolgens het uitgebreide (digitale) voorstelformulier toe. Vul het formulier zo volledig mogelijk in. Verzamen zoveel mogelijk gegevens over het goede werk van uw kandidaat. Dit is belangrijk, want het helpt te bepalen of iemand een Koninklijke onderscheiding krijgt.
  • Lever alles in bij de gemeente waar uw kandidaat woont. U hoort vanzelf of uw kandidaat het lintje krijgt.

Wilt u een lintje aanvragen voor de lintjesregen op de laatste werkdag voor Koningsdag? Vraag het lintje dan voor 1 juli aan.

Wilt u de onderscheiding tijdens een bijzondere gelegenheid laten uitreiken? Vraag dan het lintje 6 maanden van tevoren aan. Er wordt dan beoordeeld of de voorgestelde gelegenheid passend is voor een uitreiking.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.