Hulp bij schulden
De gemeente helpt u met advies over geld en helpt u bij schulden.
it het financieel even niet mee? Maakt u zich zorgen om geld? Vraag de gemeente dan om advies. Mogelijk kunnen wij u ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld als u moeite heeft met uw administratie, of als er betalingsachterstanden zijn. Zie voor meer informatie webpagina Vroegsignalering schulden.
De gemeente kan u doorverwijzen voor budgetbeheer of bewindvoering. Uw geldzaken worden dan (tijdelijk) overgenomen. De budgetbeheerder of bewindvoerder helpt u om rekeningen te betalen en zorgt dat u genoeg geld heeft om zelf de dagelijkse boodschappen te doen.
Als het echt niet meer lukt om uw schulden zelf te betalen, kunt u schuldhulpverlening krijgen. De hulpverlener kan bijvoorbeeld afspraken maken met uw schuldeisers. Uw schuldhulpverlener helpt u ook met het op orde brengen en houden van uw inkomsten en uitgaven.
Heeft u geldzorgen? Kijk op Wijzeringeldzaken.nl(Verwijst naar een externe website) voor informatie en tips.
Wanneer kom ik in aanmerking?
De voorwaarden voor het aanvragen van schuldhulpverlening zijn:
- U staat ingeschreven bij de gemeente.
- U bent ouder dan 18 jaar.
De gemeente mag uw aanvraag om de volgende reden afwijzen:
- U pleegde bedrog met overheidsgeld, zoals betalingen, uitkeringen of subsidies.
Hoe werkt het?
U kunt een melding doen voor 'Hulp bij financiën'. U beantwoordt enkele vragen, waarna de melding wordt doorgestuurd naar de afdeling Schuldhulpverlening. Binnen 3 werkdagen nemen wij contact met u op over uw melding. Tijdens het gesprek bespreken we uw situatie en kijken we samen welke mogelijkheden en oplossingen er zijn.
Als het nodig is, kunnen wij u uitnodigen voor een vervolggesprek op het gemeentehuis. Na dit gesprek kan een traject schuldhulpverlening worden opgestart. Wij hebben dan extra informatie van u nodig. Met alle informatie maken we samen met u een plan van aanpak.
De hulp die de gemeente u geeft bij het vinden van een oplossing voor uw schulden is gratis.
Let op!
Indien u te maken heeft met dreigende huisuitzetting/afsluiting energie, meldt u zich dan zo spoedig mogelijk bij de gemeente.
Privacy
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.
Wet- en regelgeving
Meer informatie
- Informatie bij Bureau Wsnp(Verwijst naar een externe website)
- Informatie over het vinden van de juiste hulp(Verwijst naar een externe website)
- Test anoniem op geldfit.nl wat u kunt doen tegen schulden(Verwijst naar een externe website)
- Tips om energiekosten te besparen(Verwijst naar een externe website)
- Informatie over zelf schulden aflossen(Verwijst naar een externe website)