Bijstand voor zelfstandigen aanvragen

Bent u ondernemer met tijdelijke financiële problemen? Dan kunt u bij uw gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen.

Doelgroepscan Inloggen met DigiD Bijstand voor zelfstandigen aanvragen

U heeft een eigen bedrijf. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering.

Er zijn 2 verschillende uitkeringen mogelijk:

Uitleg Knoppen Doelgroepscan en Bijstand voor zelfstandigen aanvragen

Via de knop 'Doelgroepscan' op deze pagina kunt u eerst zelf kijken of u voor een regeling in aanmerking komt en een meldingsformulier invullen. Vervolgens kunt u via de knop 'Bijstand voor zelfstandigen aanvragen' een aanvraag Bbz levensonderhoud en/of een aanvraag Bbz bedrijfskapitaal invullen.

Ondersteuning

Wat ook mogelijk is, is onze ondersteuning aan ondernemers. Het kan zijn dat u problemen ervaart bij het betalen van alle rekeningen of dat u niet zeker weet of u op de huidige manier uw bedrijf kunt voortzetten. Graag nodigen wij u uit voor een geheel vrijblijvend gesprek met een bedrijfsadviseur. Samen met u wordt de situatie in kaart gebracht, een diagnose gesteld en gekeken naar toekomstmogelijkheden voor u en uw bedrijf. U kunt hierbij denken aan coaching, scholing, andere financiering of hulp bij schulden. Indien nodig wordt u doorverwezen naar de juiste en meest geschikte hulpinstantie. Via de knop 'Ondersteuning heroriëntatie voor ondernemers' op deze pagina kunt u dit gesprek aanvragen.

Inloggen met DigiD Ondersteuning heroriëntatie ondernemers

De gemeente bepaalt of u de bijstand krijgt. Dit kan als gift of als lening.

De belangrijkste voorwaarden om bijstand voor zelfstandigen aan te vragen zijn:

  • U bent tussen de 18 jaar en de AOW-leeftijd.
  • Uw inkomen ligt onder de bijstandsnorm.
  • U kunt geen lening krijgen van een bank of andere geldschieters.
  • U voldoet aan het urencriterium van de Belastingdienst.
  • Uw bedrijf kan na de periode van bijstand weer voldoende inkomsten opleveren.
  • U staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Zo vraagt u bijstand voor zelfstandigen aan:

  • U doet uw aanvraag bij de gemeente.
  • U heeft nodig:
    • uw geldige identiteitsbewijs
    • een recent bankafschrift
    • uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning
    • een recent bewijs van de WOZ-waarde van uw woning
    • een overzicht van uw vermogen
    • uw bedrijfsplan
    • bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel (KvK)

Na ontvangst van uw aanvraag beoordeelt de gemeente of uw bedrijf voldoende inkomen oplevert om van te leven. Een medewerker van de gemeente neemt hierover contact met u op.

De gemeente beslist binnen 13 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.