Aangifte doen van een doodgeboren kindje en inschrijven in de BRP
Is uw kindje dood geboren? U doet aangifte bij de gemeente. U kunt uw kindje ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP).
Het verliezen van een kind veroorzaakt een groot verdriet. Aangifte doen bij de gemeente kan misschien helpen bij het verwerken hiervan. En u heeft dan een officieel bewijs dat uw kind heeft bestaan.
Aangifte doen van een doodgeboren kind is niet verplicht als de zwangerschap minder dan 24 weken heeft geduurd. Duurde de zwangerschap 24 weken of meer? Dan moet uw kindje een begrafenis of crematie krijgen en is aangifte doen wel verplicht.
U doet aangifte in de gemeente waar uw kindje is geboren.
Inschrijven in de BRP
U kunt uw kindje ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP). Dan staan de gegevens van uw kindje bij uw persoonlijke gegevens in de BRP, bijvoorbeeld op MijnOverheid.nl. Het maakt niet uit hoelang de zwangerschap heeft geduurd of hoelang geleden de geboorte was.
U registreert uw kindje in de gemeente waar u woont. U kunt dit verzoek alleen voor uzelf doen en niet voor de andere ouder.
Voornaam op bestaande aktes laten zetten
Is er al een akte van uw kindje, zoals een ‘akte van geboorte (levenloos)’? Maar staat daar nog geen voornaam op? De gemeente kan dan alsnog een voornaam op de akte zetten.
Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is en ook niet hoe lang geleden dat was.
Hoe werkt het?
Aangifte mag door:
- 1 van de ouders van het kind
- iemand die bij de geboorte aanwezig was
- een medewerker van het ziekenhuis
- de uitvaartverzorger
U kunt uw doodgeboren kind registreren in de basisregistratie personen (BRP) als u:
- 1 van de ouders bent
- in Nederland woont of gaat wonen
Wat moet ik doen?
U doet de aangifte bij de gemeente waar uw kind geboren is. U heeft nodig:
- uw geldige identiteitsbewijs
- de verklaring van de arts van het overlijden van uw kind
Eventueel laat u ook zien:
- uw trouw- of partnerschapsboekje, als u wilt dat de gemeente de naam van uw kind hierin vermeldt.
Zo schrijft u uw kind in de basisregistratie personen (BRP) in:
- U gaat naar de gemeente waar u woont.
- U neemt in ieder geval mee:
- uw geldige identiteitsbewijs
- een document waaruit blijkt dat uw kind dood is geboren
U kunt de aangifte en de BRP-registratie op hetzelfde moment doen als de aangifte. U kunt de BRP-registratie ook later doen.
Ouders kunnen ieder persoonlijk een formulier indienen om het overleden kindje te laten registreren in de basisregistrtie personen (BRP). Voor de registratie in de BRP hebben wij ook de akte van de burgerlijke stand nodig. Indien de ouders dit hebben, kunnen ze een kopie hiervan bij het formulier doen.
Soms is er geen akte opgemaakt in het verleden en moet er eerst nog een akte van de burgerlijke stand worden opgemaakt. Dit moet gebeuren in de geboortegemeente van het kindje.
Het formulier en (indien in bezit) een kopie van de akte kunnen opgestuurd worden naar de Gemeente Tholen ter attentie van de afdeling Publiekszaken. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u ons altijd telefonisch benaderen.
Hoe lang duurt het?
Uw kind is geboren na een zwangerschap korter dan 24 weken
Het maakt niet uit hoelang het geleden is dat uw kind dood is geboren. U kunt altijd nog aangifte doen en uw kind laten inschrijven in de basisregistratie personen (BRP).
Uw kind is geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer
Uw kind moet binnen 6 werkdagen een begrafenis of crematie krijgen. U moet voor de uitvaart aangifte hebben gedaan.
Voor inschrijven in de BRP maakt het niet uit hoelang het geleden is dat uw kind dood is geboren.
Privacy
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt.
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.