Rolbrug in Tholen staat stil

Sinds april 2024 staat de rolbrug over het keermiddel in de haven van Tholen stil. Met het toeristenseizoen vorig jaar voor de deur, geen directe storingsdienst ter beschikking en hoge(re) (storings)kosten kan de gebruikszekerheid onvoldoende worden gegarandeerd. In tussentijd heeft er technisch onderzoek plaatsgevonden. “Zolang wij de gebruikszekerheid voor alle gebruikers van de haven niet kunnen garanderen, blijft de rolbrug buiten werking.”
De brug is buiten werking gezet na een aantal vervelende storingen achter elkaar, waardoor de storingskosten binnen een paar weken snel opliepen: bijna €10.000 euro binnen één maand. De garantietermijn was toen al verlopen. Tegelijkertijd gaf de onderhoudspartij aan niet meer direct beschikbaar te zijn vanwege personeelstekort en prioriteiten elders. Op dit moment hebben we in Nederland te maken met enorme (onderhoud)opgaves aan civiele objecten zoals grote bruggen en sluizen. Hier hebben onderhoudspartijen, die ons ook zouden kunnen helpen, hun handen al vol aan.
Onderzoek
De oorzaken van de storingen zijn divers. De grote lijn zit in de huidige strenge veiligheidseisen (machinerichtlijn) waaraan een brug moet voldoen in combinatie met het gedrag van gebruikers. In 2024 is er onderzoek uitgevoerd door een andere onderhoudspartij naar het functioneren van de rolbrug om meer grip te krijgen op de oorzaak van storingen. Eind 2024 ontvingen we hiervan de resultaten. De aangeleverde storingsdata zijn onvoldoende om vervolgens gericht acties en verbeteringen uit te voeren. Op basis van de momenteel beschikbare informatie is de onderhoudspartij die het onderzoek heeft uitgevoerd, niet bereid om het complete storingsonderhoud op zich te nemen.
Ervaringen elders
In de zoektocht naar een nieuwe onderhoudspartij, hebben we contact opgenomen met buurgemeenten met soortgelijke bruggen in beheer. Er zijn hierbij ervaringen uitgewisseld over de techniek en samenwerkende (onderhouds)partijen. De algehele conclusie is wel dat elke brug behoorlijk veel problemen kent.
Hoe nu verder
Zolang wij de gebruikszekerheid voor alle gebruikers van de haven niet kunnen garanderen, blijft de rolbrug buiten werking. Helaas staan er geen (betaalbare) onderhoudspartijen met een storingsdienst in de buurt in de rij om de rolbrug in onderhoud te nemen. Uit het technisch onderzoek is gebleken dat wij nog niet alle (actuele) gegevens van de rolbrug in bezit hebben zoals storingsdata uit het systeem, actuele handleidingen en (test)rapporten. Deze zijn opgevraagd bij de voorgaande beheerder en vorige onderhoudspartij. Aan de hand hiervan wordt er gekeken hoe verder te gaan en met welke mogelijke partij(en).