Tarieven afvalinzameling

De hoogte van de tarieven voor het verzamelen en verwerken is afhankelijk van de woonsituatie. Waar u uw afval laat, hangt af van hoe u woont. Heeft u een eigen tuin of voldoende bergruimte? Dan heeft u waarschijnlijk verschillende rolcontainers. Woont u in een appartement, flat of bovenwoning? Dan gebruikt u meestal de verzamelcontainers in uw wijk of buurt.

Afvalstoffenheffing betalen

U betaalt jaarlijks afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van uw afval. De gemeente Tholen heeft de Afvalstoffenheffing ondergebracht bij SaBeWa Zeeland (Samenwerking Belastingen en Waardebepaling). U ontvangt aan het begin van ieder jaar een rekening (de aanslag) van Sabewa Zeeland. Daarin staat het basisbedrag voor afval wat u betaalt voor het dit kalenderjaar. U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen de aanslag voor de afvalstoffenheffing.

De hoogte van de tarieven voor het verzamelen en verwerken voor 2024 is afhankelijk van de woonsituatie en of men een rolcontainer of verzamelcontainer in de buurt heeft voor restafval.

Inwoners met een rolcontainer restafval

  Basistarief Bedrag voor restafval
Eenpersoonshuishouden € 207 € 5 per keer per container
Meerpersoonshuishouden € 251 € 5 per keer per container
Extra container GFT € 39 € 0
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP € 207 € 5 per keer per container

Rolcontainers: In 2024 betaalt u alleen het basistarief. Elke aanbieding of keer legen wordt geregistreerd. Dit wordt aan het eind van het jaar 2024 bij elkaar opgeteld en in uw afvalstoffenheffing van 2025 verrekend.

In 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én het aantal keer legen of aanbieden in 2024.

Inwoners met een verzamelcontainer restafval in de buurt

  Basistarief Bedrag voor restafval verzamelcontainer
Eenpersoonshuishouden € 207 € 25
Meerpersoonshuishouden € 251 € 45
Geen permanente bewoning of geen personen ingeschreven in BRP € 207 € 25

Verzamelcontainers: In 2024 betaalt u alleen het basistarief. In 2025 betaalt u het basistarief van 2025 én het vaste bedrag voor restafval van 2024.

Ik heb een rolcontainer voor restafval

  • Basisbedrag + € 5 per keer per container. U betaalt per keer, niet per kilo.
  • In 2024 betaalt u alleen het basisbedrag van € 207 voor een eenpersoonshuishouden of € 251 voor een meerpersoonshuishouden.
  • Pas in 2025 betaalt u via Sabewa Zeeland het bedrag voor het aantal keren aanbieden van restafval van 2024.
  • De container mag u nog steeds iedere vier weken aan de straat zetten: dus 13 keer in 2024.

Ik maak gebruik van een verzamelcontainer voor restafval

  • Basisbedrag met een vast bedrag voor restafval voor 2024.
  • In 2024 betaalt u alleen het basisbedrag van € 207 voor een eenpersoonshuishouden of € 251 voor een meerpersoonshuishouden.
  • Pas in 2025 betaalt u het vaste bedrag. Dit is € 25 voor een eenpersoonshuishouden en € 45 voor een meerpersoonshuishouden.
  • U mag maximaal 5 keer per maand restafval aanbieden in 2024.
  • Vanaf 1 januari 2025 betaalt u per keer aanbieden van uw restafval in een verzamelcontainer.

  • U woont met drie personen in een huis met een rolcontainer voor restafval. En zet je deze container in 2024 zes keer aan de straat? Dan betaalt u het basistarief voor een meerpersoonshuishouden van € 251 + € 30 (6 keer €5) is € 281,- totaal. In 2024 betaalt u €251 en de € 30 betaalt u pas in 2025.
  • Uw huishouden bestaat uit vier personen met een rolcontainer voor restafval. En u zet deze container in 2024 negen keer aan de straat? Dan betaalt u het basistarief voor een meerpersoonshuishouden van € 251 + € 45 (9 keer €5) is € 296,- totaal.  In 2024 betaalt u €251 en de € 45 betaalt u pas in 2025.
  • Uw huishouden bestaat uit acht personen met twee rolcontainers voor restafval. Jullie zetten beide containers in 2024 tien keer aan de straat. Dan betaalt u het basistarief voor een meerpersoonshuishouden van € 251 + € 100 (2 containers is 2 keer €5 = €10 x 10) is € 351,- totaal. In 2024 betaalt € 251 en de € 100 betaalt u pas in 2025.
  • U woont alleen en brengt uw restafval naar een verzamelcontainer. Dan betaalt u het basistarief voor een eenpersoonshuishouden van € 207. Dit bedrag betaalt in 2024. Het vaste bedrag van € 25 betaalt u pas in 2025.
  • Uw huishouden bestaat uit drie personen en jullie brengen het restafval naar een verzamelcontainer? Dan betaalt u het basistarief van € 251 in 2024. En het vaste bedrag van € 45 betaalt u pas in 2025.

Tweede restafvalcontainer

Gezinnen van 7 personen of meer per huishouden kunnen een tweede restafvalcontainer aanvragen. Zij betalen dan maximaal 13 keer € 10 = € 130 als ze altijd twee containers aan straat zetten. U betaalt geen extra kosten voor het hebben van een tweede rolcontainer in het basisbedrag.

Kwijtschelding aanvragen

Laag inkomen? Dan kunt u kwijtschelding voor afvalkosten aanvragen via Sabewa Zeeland. Het basisbedrag kan volledig worden kwijtgescholden. Voor het aanbieden van restafval met een rolcontainer kan een eenpersoonshuishouden voor maximaal 5 keer legen kwijtschelding ontvangen en een eerpersoonshuishouden voor maximaal 9 keer.

Medische regeling

Heeft u door een chronische ziekte of medische beperking medisch afval? Dan kunt u dit melden bij Sabewa Zeeland. Wordt de aanvraag goedgekeurd, dan betaalt het basisbedrag en een maximaal bedrag voor het restafval. Dit maximale bedrag voor het aanbieden van het restafval is voor 2024 voor een eenpersoonshuishouden € 25 en voor een meerpersoonshuishouden € 45.

Meer informatie op de pagina medische regeling.

Let op: medisch afval is bijvoorbeeld verbandmateriaal of stoma-voorzieningen. Voor luiers hebben we binnen de gemeente Tholen op verschillende locaties speciale inzamelcontainer waar u een pas voor kunt aanvragen. Meer info op pagina luiers.

Ga naar veel gestelde vragen over afval