Asbest verwijderen

Informatie:

Het is niet meer mogelijk om subsidie voor het verwijderen van asbest aan te vragen.

Als u asbest gaat verwijderen, moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket.

Inloggen met DigiD Melding asbest verwijderen particulieren

Asbest is kankerverwekkend materiaal. Daarom mag u niet zomaar asbest verwijderen. U moet eerst een sloopmelding doen voordat u begint met de werkzaamheden.

Asbest kan voorkomen in:

  • vlakke platen (gevels dakbeschot, rondom schoorstenen)
  • vlakke gevelplaten met coating (decoratieve buitengevels, galerijen)
  • schoorstenen of luchtkanalen (bij kachel of cv-installatie, ventilatiekanaal)
  • bloembakken
  • golfplaten (daken van schuren en garages)
  • standleiding (afvoer toilet)
  • brandwerend board (onder cv-ketels, wanden cv-kast, trapbeschot, plafonds)
  • vinylzeil of oude vloerbedekking (asbesthoudende onderlaag)
  • oude huishoudelijke apparaten

U kunt asbesthoudend afval naar de milieustraat brengen. Voordat u dit doet moet u eerst bij de gemeente een melding doen. U krijgt dan een bewijs waarmee u het afval bij de milieustraat kunt afgeven.

De voorwaarden voor het laten verwijderen van asbest zijn:

  • U laat het asbest verwijderen door een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf.
  • Het bedrijf maakt van tevoren een asbestinventarisatierapport.

Wilt u zelf asbest verwijderen? Dan zijn dit de voorwaarden:

  • U bent particulier. Het gaat om uw woning.
  • U verwijdert een dak of vloer van maximaal 35 m².
  • Het asbest is in goede staat.
  • Platen en dakpannen met asbest zitten alleen met schroeven vast aan ander materiaal.

Zo meldt u dat u asbest gaat verwijderen:

Voor veelvoorkomende asbestverwijderingswerkzaamheden is een vereenvoudigd webformulier opgesteld. Dit is alleen bedoeld voor particulieren die zelf een beperkte hoeveelheid (maximaal 35 m2) asbest willen verwijderen uit een woning of een bijgebouw bij een woning. U kunt dan een melding doen via het formulier: 'Melding asbest verwijderen particulieren' op deze pagina.

Wilt u bijvoorbeeld meer dan 35 m2 verwijderen en/of komt er meer dan 10 m3 sloopafval vrij, dan kunt u geen gebruik maken van dit formulier. Er worden dan meer eisen gesteld. Dit geldt ook als de werkzaamheden in of bij een rijksmonument worden uitgevoerd of als het gebouw gelegen is in het zogenaamde 'beschermd stadsgezicht' van Tholen of Sint-Maartensdijk. De sloopmelding moet in deze gevallen worden ingediend via het Omgevingsloket Online (OLO):

  • Ga naar Omgevingsloket online
  • U geeft aan dat u een melding doet (als particulier of namens een bedrijf).
  • U logt in:
    • voor uzelf: met DigiD
    • voor een bedrijf: met eHerkenning
  • U geeft onder andere door:
    • uw naam en adres (gebouweigenaar)
    • naam en adres van degene die het asbest gaat verwijderen
    • de dagen en tijden dat u asbest gaat verwijderen
    • de manier waarop u asbest gaat verwijderen
    • eventueel: een asbestinventarisatierapport

Als bedrijf doet u de melding minimaal 4 weken van tevoren. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als het gaat om een reparatie, waarbij de bewoner niet 4 weken kan wachten op het weghalen van het asbest. Dan kunt u de melding minimaal 5 werkdagen van tevoren doen.

Bent u particulier en verwijdert u het asbest zelf? Doe de melding minimaal 5 werkdagen van tevoren.

U betaalt de kosten voor het verwijderen van asbest zelf.

Bedrijven kunnen in aanmerking komen voor een fiscale regeling. Neem daarvoor contact op met de Belastingdienst.

Voor vragen kunt u contact opnemen met de gemeente.

Als bedrijf doet u de melding minimaal 4 weken van tevoren. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als het gaat om een reparatie, waarbij de bewoner niet 4 weken kan wachten op het weghalen van het asbest. Dan kunt u de melding minimaal 5 werkdagen van tevoren doen.

Bent u particulier en verwijdert u het asbest zelf? Doe de melding minimaal 5 werkdagen van tevoren.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.