Ga naar de content van deze pagina.

Vanaf deze maand is het aanvraagproces rondom Bijzondere Bijstand en andere ondersteuningsvragen gemakkelijker en transparanter ingericht.

 

De gemeente Tholen kent verschillende vormen van inkomensondersteuning; financiële hulp aan inwoners met een laag inkomen die kosten moeten maken die zij niet kunnen betalen en nergens anders vergoed krijgen. Waar voorheen een aanvraag werd gedaan door een cliënt en meerdere contactmomenten tussen deze persoon en de gemeente volgden; is het aanvraagproces vanaf heden gemakkelijker en transparanter ingericht.

 

Cliënten kunnen nu zelf gemakkelijk online een aanvraag indienen, waarbij zij vooraf kunnen nagaan of zij in aanmerking komen voor een regeling. Zij kunnen daarbij direct documenten uploaden die nodig zijn om de aanvraag te verwerken. Is een cliënt al bekend bij de gemeente, dan worden bovendien minder bewijsstukken gevraagd. Het resultaat van deze wijzigingen is dat zij sneller op de hoogte worden gesteld van de beslissing op hun verzoek. Cliënten worden stap voor stap door de aanvraag geleid, wat het indienen vergemakkelijkt. Natuurlijk blijft ondersteuning van een voorzieningsconsulent mogelijk.

 

Bij minimaregelingen en inkomensondersteuning kan onder meer gedacht worden aan bijzonder noodzakelijke kosten, waarvoor men een beroep kan doen op Bijzondere Bijstand, maar ook aan de Activeringsregeling: tegemoetkoming in kosten voor een abonnement op sport- en spel. Meer informatie over de specifieke mogelijkheden die de gemeente Tholen biedt vindt u hier.