Feestverlichting plaatsen

Voor het ophangen van feestverlichting op straat heeft u een vergunning nodig. Vraag een vergunning aan via het Omgevingsloket.

Wilt u feestverlichting ophangen? Bijvoorbeeld rond Kerstmis of op Koningsdag? Vraag dan een vergunning aan. U heeft deze vergunning nodig voor lampjes op straat of in bomen.

Wilt u verlichting gebruiken als reclame voor uw winkel? Dan heeft u ook een vergunning nodig.

De voorwaarden voor het plaatsen van feestverlichting zijn onder andere:

  • U heeft een bedrijf of instelling
  • U laat de verlichting ophangen door een erkend bedrijf.

Zo vraagt u een vergunning voor het plaatsen van feestverlichting op of boven de straat aan:

  • Ga naar het Omgevingsloket.
  • Doe de vergunningcheck.
  • U ziet of u een vergunning nodig heeft. U kunt de vergunning meteen aanvragen.
  • Log in:
    • voor uzelf: met DigiD
    • voor een bedrijf: met eHerkenning
  • U geeft in ieder geval door:
    • wat voor bedrijf of instelling u heeft
    • de vorm van de verlichting (onder andere de afmeting, de materialen en de kleuren)
    • door welk bedrijf u de verlichting laat ophangen
    • waar en wanneer u de verlichting laat ophangen
    • voor hoelang de verlichting blijft hangen.
  • U geeft aan of u heeft overlegd met belanghebbenden. Dat zijn degenen op wie uw plannen direct of indirect invloed hebben, bijvoorbeeld buurtbewoners. Laat ook weten op welke manier dit is gegaan. En wat u heeft gedaan met de uitkomst. 

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst op uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.