Wat verandert er vanaf 1 januari 2025?

Informatie:

Veel gestelde vragen en rekenvoorbeelden

Meer informatie én rekenvoorbeelden wat u gaat betalen leest u op de pagina Tarieven afvalinzameling. Meer informatie over de afvalpas en andere veel gestelde vragen leest u op de pagina Veel gestelde vragen.

Meer informatie over het gedifferentieerd tarief (Diftar)

Alle inwoners in onze gemeente scheiden hun afval. Dit doen we voor het milieu én voor onze portemonnee. Want hoe minder vaak u de restafvalcontainer aanbiedt, hoe minder u betaalt. Dit systeem heet Diftar. Zo zorgen we samen voor minder restafval. Luiers en incontinentiemateriaal kunt u apart inleveren bij een luiercontainer bij u in de buurt.

Met de invoering van het gedifferentieerd tarief (Diftar) stimuleren we inwoners om het restafval zo goed mogelijk te scheiden. Restafval kan niet verder verwerkt worden zoals het gescheiden afval en wordt dus verbrand. Het verbranden van restafval wordt steeds duurder. Door goed afval te scheiden kunnen we er met elkaar voor zorgen dat de kosten niet onnodig stijgen. Het afval wat we scheiden hoeft niet verbrand te worden. Het Diftarsysteem heeft zich al in andere (Zeeuwse) gemeenten bewezen.

U betaalt jaarlijks voor het ophalen en verwerken van afval

Ieder huishouden betaalt jaarlijks een vast bedrag voor het ophalen en verwerken van afval via Sabewa Zeeland. Sinds 1 januari 2024 zijn we aan de slag met een gedifferentieerd tarief (Diftar). Hierbij splitsen we de kosten op. Alle huishoudens betalen een basisbedrag. Daarnaast betaalt u een bedrag wanneer u het restafval in de rolcontainer aan de straat zet of in de verzamelcontainer gooit. Het bedrag voor een eenpersoonshuishouden is lager dan voor een meerpersoonshuishouden.

Vanaf 1 januari 2025 betalen ook inwoners met een afvalpas voor een ondergrondse verzamelcontainer per keer voor hun restafval.

Tarieven restafval 2025

Waar u uw afval laat, hangt af van hoe u woont. Heeft u een eigen tuin of voldoende bergruimte? Dan heeft u waarschijnlijk verschillende rolcontainers. Woont u in een appartement, flat of bovenwoning? Dan gebruikt u de ondergrondse verzamelcontainers in uw wijk of buurt.

U ontvangt jaarlijks in februari een rekening van Sabewa Zeeland. Daarin staat het basisbedrag voor afval wat u betaalt voor het kalenderjaar. Hieronder een toelichting wat u wanneer gaat betalen.

Basistarief 2025

In 2025 betaalt u een basistarief van € 220 per jaar voor een eenpersoonshuishouden. Voor een meerpersoonshuishouden betaalt u € 267 per jaar.

Variabel tarief 2025

Op het variabele tarief heeft u zelf invloed. Dit bedrag wordt berekend op basis van de keren dat u restafval meegeeft met de vuilniswagen of inwerpt in de ondergrondse verzamelcontainer. U betaalt per keer, niet per kilo. Dit variabel bedrag betaalt u pas in februari 2026. 

Heeft u een rolcontainer voor restafval?

Dan betaalt u het basisbedrag plus een variabel bedrag van € 5 per keer dat u de restafvalcontainer leeg laat maken. De container mag u nog steeds iedere vier weken aan de straat zetten: dus 13 keer in 2025.

Heeft u een afvalpas voor een ondergrondse restafvalcontainer?

Dan betaalt u vanaf januari 2025 het basistarief plus € 1 per keer dat u de pas gebruikt voor het inwerpen van restafval in de verzamelcontainer. U mag maximaal 5 keer per maand restafval inwerpen in de container voor €1,- per keer. 

Afval scheiden

We scheiden het afval in onze gemeente in de stromen PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons), GFT (groente-, fruit- en tuinafval), oud papier en karton, glas en textiel. Als u het afval zo goed mogelijk scheidt, houdt u zo min mogelijk restafval over. U betaalt geen extra kosten voor het gescheiden inleveren van deze afvalstromen.

Uw container voor groente-, fruit- en tuinafval (GFT) en uw zakken voor plastic, metaal en drankpakken (PMD) kunt u nog steeds iedere twee weken aan de straat zetten. Voor oud papier blijft dit iedere vier weken.

Bekijk de afvalwijzer op www.zrd.nl/afvalwijzer of in de ZRD-app.