Open brief burgemeester Sijbers

Beste inwoners,

Op 24 februari was het een jaar geleden dat Rusland vroeg in de ochtend Oekraïne binnenviel. Deze vreselijke gebeurtenis met zulke grote gevolgen hebben we in onze gemeente herdacht met het hijsen van de Oekraïense vlag bij het gemeentehuis en het luiden van de kerkklokken. We toonden onze steun en verbondenheid met het land, de mensen die er wonen en de Oekraïners die in onze gemeente worden opgevangen.

Bewonderingswaardig

De gevolgen van de oorlog in Oekraïne zijn voor iedereen merkbaar. Hoge energieprijzen, dure boodschappen, waardoor met name de kwetsbaren onder ons het moeilijk hebben. De oorlog duurt voort en er is voor de Oekraïners in onze gemeente nog geen zicht op een veilige terugkeer naar hun thuisland. Zij proberen hun leven hier op te pakken. Velen werken bij onze lokale bedrijven en de kinderen volgen onderwijs op onze scholen. Ondanks hun pijn, gemis en verdriet, proberen deze mensen een steentje bij te dragen aan onze gemeenschap. Dit is bewonderenswaardig. Dit toont hun kracht en kan rekenen op heel veel respect.

Crisisnoodopvang

In onze gemeente vangen we sinds een aantal maanden ook bijna vijftig asielzoekers op in de crisisnoodopvang aan de Molenvlietsedijk in Tholen. De crisisnoodopvang is onlangs verlengd tot uiterlijk 1 december 2023 op basis van de huidige condities en voorwaarden. Het nieuws van de laatste tijd laat een beeld zien dat er een groot landelijk probleem is ten aanzien van de opvang van asielzoekers. Er is een tekort aan opvangplaatsen en de verwachting is dat de komende tijd de toestroom van vluchtelingen toeneemt. We geven daarom gehoor aan de brede oproep om deze opvanglocatie langer open te houden.

Dank aan u allen

We waarderen de inzet van alle vrijwilligers bij de opvang van Oekraïners en asielzoekers in onze gemeente bijzonder. En ook de betrokkenheid van omwonenden, scholen, kerken, ondernemers, verenigingen en andere organisaties bij de ontheemden. Samen zetten we ons in om deze mensen een tijdelijk, veilig en menswaardig onderkomen te bieden en ik ben blij en dankbaar dat ik daarbij mag rekenen op onze Thoolse samenleving. Nogmaals hartelijk dank aan u allen.

Met vriendelijke groet,

Marleen Sijbers