Belastingaanslag Sabewa Zeeland 2025: duidelijker en toegankelijker

Als inwoner van de gemeente Tholen ontvangt u tussen 18 en 21 februari 2025 uw jaarlijkse belastingaanslag van Sabewa. Hierop staat een overzicht van de belastingen die u moet betalen aan de gemeente en het waterschap. Deze wordt per post of digitaal via de Berichtenbox van MijnOverheid verstuurd. 

Verbeterde dienstverlening en zelfservice-opties

  • Uitgebreide vraag-en-antwoordsectie: op www.sabewazeeland.nl staat een uitgebreid overzicht met antwoorden op veel gestelde vragen. U wordt aangemoedigd om hier eerst te kijken voordat u contact opneemt.
  • Informatie op de achterzijde van het aanslagbiljet: het aanslagbiljet is vernieuwd en de informatie op de achterzijde verduidelijkt. U vindt hier onder andere uitleg over hoe u eenvoudig online uw zaken kunt regelen en bezwaar kunt maken.
  • WOZ-verantwoordingsdocument: dit document biedt inzicht in hoe de WOZ-waarde wordt bepaald, zodat u uw WOZ-waarde kunt controleren en, indien nodig, goed onderbouwd bezwaar kunt maken. Het verantwoordingsdocument is te vinden op www.sabewazeeland.nl.
  • Informatieve video’s en bijsluiter: via de sociale media kanalen van Sabewa Zeeland, de gemeenten en het waterschap worden toelichtingsvideo’s gedeeld over onderwerpen die voor inwoners relevant zijn. Deze video’s staan ook op de website. Daarnaast zit er een informatieve bijsluiter bij over de waterschapsbelasting, waarin wordt uitgelegd waarvoor deze belasting wordt gebruikt en welke heffingen worden opgelegd.
  • Vereenvoudigde betalingsinformatie: de betalingsmogelijkheden zijn overzichtelijker en gebruiksvriendelijker gemaakt. Via www.sabewazeeland.nl/betalen kunnen inwoners de diverse betalingsmogelijkheden inzien, zoals bijvoorbeeld (gespreid) betalen in termijnen via automatisch incasso. Op het aanslagbiljet staat ook een QR code voor betalingen of een machtiging tot automatisch incasso.

Spreiding van vragen en wachttijden beperken

In de weken na de aanslagoplegging wordt er bij Sabewa Zeeland een piek in telefonische vragen verwacht, wat leidt tot langere wachttijden. Sabewa Zeeland verzoekt inwoners om, indien hun vraag kan wachten (bijvoorbeeld bij een WOZ-bezwaar), later contact op te nemen. Bezwaar maken kan tot zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet. Om wachttijden te beperken en iedereen zo goed mogelijk te helpen, vraagt Sabewa Zeeland inwoners om eerst gebruik te maken van onze online kanalen.

Contactinformatie Sabewa

Contact opnemen met Sabewa Zeeland kan op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 uur via 088-9995800 of via het contactformulier op www.sabewazeeland.nl.